Op 29 november 2021 heeft tijdens het inschuiven van de as van de haspelwagen een incident plaatsgevonden waarbij een medewerker, door beknelling, ernstig letsel heeft opgelopen.
Het incident heeft zich voorgedaan op een door A.Hak Noord-Oost regio Doetinchem uitbesteed-/aanbesteedwerk. De getroffen medewerker is een door de onderaannemer ingeleende medewerker. Het onderzoek bij de onderaannemer is nog niet afgerond. Incident is gemeld bij Inspectie SZW door onderaannemer.
Met deze Safety Alert willen wij toelichting geven op de voorlopig bekende oorzaken en de mogelijk te nemen maatregelen. De activiteiten zijn ook een onderdeel van onze (dagelijkse) werkzaamheden.
Om het gewicht van de haspels (ca 3.000 kg) te kunnen dragen bestaat de as van de haspelwagen uit een massieve metalen stang. Bij het inschuiven van de as in de kabelhaspel met behulp van een begeleidingsbuis is door een verkeerde handeling de vinger van de medewerker bekneld geraakt. De begeleidingsbuis is eerder weggetrokken waardoor het gewicht van de as niet gedragen kon worden door de medewerker. Dit heeft tot blijvende letsel geleid.
Hoe heeft dit kunnen gebeuren
Er is gebruik gemaakt van een begeleidingsbuis. Echter is deze weggetrokken terwijl de medewerker zijn hand nog niet heeft weggenomen, en de as verder wilde positioneren.
De directe aanleiding van het letsel is het beknellen en wegtrekken van de hand.
Er waren directe collega's aanwezig van de onderaannemer, evenals de uitvoerder, en assisteerden elkaar.
Direct en indirect genomen acties
Het incident is dezelfde avond nog gemeld bij A.Hak en is de melding verwerkt. In eerste instantie is het incident niet hoog opgeschaald, omdat de impact en letsel lang onbekend was. Hierdoor heeft de projectverantwoordelijke en afdeling KAM geen directe acties genomen.
Recent is gebleken dat het incident voor blijvend letsel heeft geleid. De KAM-afdeling heeft contact opgenomen met de KAM-afdeling van de onderaannemer. Uit dit contact is ook gebleken dat Inspectie SZW is geïnformeerd.
Uit het voorlopige onderzoek van de onderaannemer komt naar voren:
O.a. het beoordelen en controleren van de diverse V&G-plannen, project RI&E’s en deze bespreekt en overdacht doet op het project.
Omdat dit vaak nog niet goed gaat wordt er in Q1-20220 een e-learning V&G coördinator uitgebracht.
Ga met elkaar in gesprek over het volgende:
Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.